0
Publicat in mai 18, 2011 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

Zamolxe si Iisus


Divinitatea dacilor, Zamolxe, prin asemenarea conceptuala cu Iisus starneste interesul atat al teologilor cat si a istoricilor. Originea invataturilor celor doua figuri marcante, deopotriva umane si indumnezeite sunt deseori controversate si starnesc aprige polemici printre cercetatori. Astfel, conform Evangheliei lui Pseudo-Toma si Evanghelei arabe, doua apocrife descoperite in 1947, la Qumram, in perioada de la 2 la 12 ani, dupa fuga lui Iosif si a Mariei din Palestina, Iisus ar fi fost initiat in stiinta secreta egipteana, invatand astrologie, alchimie si inalta magie. Despre Calea lui Zamolxe, parerile sunt impartite si contondente intre ele. Exista patru abordari distincte:
1.Perspectiva isoricilor greci care-l plaseaza pe Zamolxe ca fiind discipolul lui Pitagora (initiat si el in Egipt).
2. Punctul de vedere a lui Herodot, ca Pitagora si Zamolxe nu aveau cum sa fie contemporani, intrucat zeul dac ii este mult anterior filosofului grec.
3. Parerea istoricului Hermippus Callimachius, conform careia Pitagora a fost discipolul lui Zamolxe.
4. Analiza lui Hyppolytus, din sec. III d.Hr, care incearca sa demonstreze ca „Zamolxes a fost cel dintai care a raspandit doctrina pitagoreica printre druizii celti„.
O alta asemanare profunda intre religia crestina si cultul lui Zamolxe, pe langa ideea vietii vejnice si a tripartitiei experientei umane: ne nastem din pamant si apa, traim cu aer si ne intoarcem in focul luminii eterne, este si simbolismul numarului 3. Iisus a stat 3 zile in mormant, timp in care s-a pogorat pana in centrul Iadului unde „pe diavol l-a surpat!”, iar Zamolxe se retrage intr-o locuinta subterana unde sta 3 ani, dupa care „revine la suprafata transfigurat„.
-va urma-