0
Publicat in martie 19, 2010 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

Zen si zazen


Motto:” Daca mintea ti-e goala, ea va fi intotdeauna pregatita pentru altceva; va fi receptiva la orice. In mintea incepatorului, multe posibilitati isi gasesc loc; in mintea expertului, doar cateva.”- Shunryu Suzuki
Daisetz T. Suzuki a fost primul maestru zen ajuns in occident, insa Shunryu Suzuki este cel care propovaduieste buddhismul zen si ii consolideaza pozitia in SUA. Alaturi de Taisen Denshimaru el a adaptat conceptele orientale intr-un limbaj usor comprehensibil pentru vestici. In 1960, apare la San Francisco cartea: Practica zen si mintea incepatorului. Prin mintea incepatorului, Suzuki intelege „buretele uscat gata oricand sa absoarba orice informatie„, libera, neconditionata de preconcepte, deschisa tuturor posibilitatilor. Pentru practicantii zen, mintea individuala esta doar expresia unei Minti universale. In practica meditatiei zen, discipolul invata sa iasa din „mine insumi” si experimenteaza compasiunea. Prin detasarea fata de egou, prin „umblarea pe calea de mijloc” care armonizeaza contrariile si neutralizeaza dualitatea. Pentru diferitele forme de buddhism, tinta este concentrarea pe deplinataea momentului nejudecat prin polartitati: bine-rau, placut-neplacut, etc. Totul pleaca de la conceptul O minte ordonata, o viata ordonata. Zazenul (forma practica a zenului care este doctrinar) nu urmareste obtinerea unei stari anume a mintii ci se concentraza asupra posturilor corecte, a respiratiei. Pozitia clasica de meditatie in zazen este lotusul care favorizeaza o respiratie corecta. Observam asadar, cat de importanta este respiratia, caci mintea urmeaza ritmul impus de inspiratie si expiratie. Mintea agitata si haotica isi va fixa un tel din a urma respiratia si astfel, concentrarea pe Eu devine din ce in ce mai vaga pana cand natura individuala este inlocuita de energia universala, natura lui Buddha. Prin meditatie se face saltul de la mintea ingusta la „mintea vasta„, cum scrie Suzuki. Respiratia ne ajuta sa ne amintim ca suntem complet dependenti de aerul din jurul nostru si daca respiram inseamna ca suntem vii si prin urmare liberi, caci toate doctrinele lumii vorbesc despre liberul arbitru, karma samd. In zazen nu este vorba despre vreo filosofie intelectuala ci despre cea mai concreta realitate fizica. „Prin pereceperea monedei cu doua fete, dintre care una este dependenta (de lumea inconjuratoare) iar cealalta indpendenta ( de a deveni tot ceea ce-ti doresti), devenim cu adevarat liberi!” Prin meditatie, adeptul ajunge sa inteleaga ca lumea traiste suferinta pentru ca nu a inteles inca raportul cauza – efect. Cand, in sfarsit ajungi sa traiesti experienta interioara capabila sa te faca sa intelegi ca taramul din care iau nastere ideiile care articuleaza gandurile care se exprima prin cuvinte si care pornesc apoi motoarele actiunii in planul fizic-material, este perfect, atunci ai atins iluminarea in zazen. Cine s-a confruntat cu revelatia devine linistit intelegand „firea lucrurilor„. Aceasta este calea inteligenta si ordonata de a fi!