0
Publicat in martie 1, 2010 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

O noua filosofie cromatica asupra evolutiei umanitatii


Ken Wilber, in O teorie despre tot si toate.O viziune integrala pentru afaceri, politica, stiinta si spiritualitate scrie despre cromatica pe spirala constiintei: „Nivelul albastru nu suporta nici impulsivitatea rosului, nici individualismul portocaliului. Individualismul portocaliu crede ca nivelul albastru aparatine fraierilor, iar egalitarismul verdelui este slab si curtenitor. Egalitarismul verdelui nu vede cu ochi buni superioritatea si clasarea valorilor, imaginile grandioase, ierarhiile, sau ori ce pare autoritarist„. Vedem asadar ca nici unul dintre nivelurile cromatice nu le poate aprecia pe celelate, fiecare incercand sa-si impuna sistemul de valori si filosofia de functionare. Verzii, de exemplu considera ca lumea trebuie sa fie pluralista si multiculturala neconditionata de nici un fel de traditii. Neaga ierarhiile social-culturale pentru ca se considera egalitaristi, dar prin respingerea directiilor albastre si portocalii se opun extinderii constiintei, neaga chiar principiul dezvoltarii in spirala. Negand, nu se deosebesc prea mult de fundamentalisti. Ideea spiralei evolutive este ca fiecare stadiu trebuie parcurs atat de individ, de societate, cat si de cultura, ca sa poata trece la stadiul urmator. Asadar, este nevoie de detasare si de asimilarea holistica a tuturor predicatelor cromatice. Teoriei lui Don Beck si Christopher Cowan, Wilber adauga alte doua puncte de vedere pentru a intelege si mai bine intraga spirala a dezvoltarii umane:
Galben (integrator) care preia ce este mai bun din fiecare culoare pentru a putea construi o persoana/societate functionala.
Turcoaz (holistic) care accepta unitatea in diversitatea formelor, dand valoare fiecarei fatete a existentei pe componente materiale si spirituale.
Abia la aceste doua niveluri, se poate vedea imaginea de ansamblu a evolutiei si dezvoltarii umanitatii in intregul sau, ca fiind un singur popor de pamanteni hraniti de energeiile aceluiasi cer si ale aceluiasi pamant. Aici se muleaza foarte bine pe psihologia transpersonala si mai ales pe noosfera. In viziunea lui Teilhard de Chardin, noosfera este sfera gandurilor omenirii, un melanj intre teremenul grecesc vouacare inseamna intelepciune si sfera, precum si pe viziunile integraliste ale lui Mahatma Ghandi si Nelson Mandela care au cautat bunastarea intregului, nu numai a grupurilor etnice din care faceau parte.

-va urma-