0
Publicat in octombrie 8, 2009 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

Cateva notiuni despre Hermetism


In primele secole dupa Hristos, cand inca erau permise discutiile teologice si filosofice sub influenta libertatii gnostice a comunitatilor din Alexandria, apare Hermetismul, miscare spirituala ce avea sa modeleze de-a lungul secolelor si pana astazi, traseul persoanei spre a-si descoperi fiinta, o omului de-al intalni si a se uni cu Dumnezeu. Spre deosebire de gnosticismul care privea materia ca pe un produs al unui Demiurg intunecat, hermetistii considerau materia o realitate spirituala condensata. Acest curent teologico-filosofic postuleaza transformarile succesive ale constiintei de la elementul mineral pana la cel serafimic, christic si Dumnezeiesc. Cheia in Heremetism este intoarcerea catre sine prin contemplatia si meditatia spirituala. „Totul este expresia transformarii sub pecetea Spiritului Unic”.
Exista trei izvoare care asigura traditia si continuitatea hermetica atat in filosofie, teologie, magie inalta, cat si in sanul scolilor de mistere si al societatilor initiatice. Primul, Corpus Hermeticum, o colectie de scrieri sacre atribuite Zeului Mintii Universale, Hermes Mercurius Trismegistos, cel care ii invata pe zei si pe oameni limbajul scris si vorbit. Corpusul supravietuieste caderii impriului roman bizantin intr-un singur exemplar, cumparat de conducatorii Florentei renascentiste, in 1469, familia Medici.
Al doilea filon care va alimenta mentalul colectiv al initiatiilor a fost un dialog intre Hermes si dicipolul sau, denumita Asclepios. S-a pastrat traducerea in latina a unui text grecesc, aflat sub influenta Misteriilor Egiptene, iar al treilea izvor este o suma de texte oculte, dintre care se detaseaza Picatrix, un codex de magie inalta, atribuit marelui invatat islamic al-Majriti.
Hermetismul renascentist va deveni motorul existential al principalelor societati si organizatii initiatice, precum rozicrucianismul. Aceasta viziune transformatoare asupra existentei devine o filosofie universala prin aportul genial al lui Marsilio Ficino, Pica Della Mairandola, Cornelius Agrippa, Giordano Bruno. Esenta gandirii lor era ca toate formele materiale sunt expresia unor ganduri de natura spirituala, cu alte cuvinte ca la inceput, Dumnezeu a gandit lumea, iar apoi logosurile Sale devin realitate concreta prin inlantuirea si armonizarea contrariilor: masculin-femini, noapte-zi, intuneric-lumina, bine-rau etc. Conceptul de Mare Arhitect, este imprumutat de catre Francmasonerie din sistemul hermetic. In epoca moderna, hermetismul se va regasi cu prisosinta in ordine distincte ca Fratia Hermetica Luxor sau Ordinul Hermetic al Zorilor Aurii. Acestui ezoterism occidental, caci fusese mostenit de la latini, greci si egipteni i se opunea in aceeasi perioada Societatea Teosofica a doamnei Blavatsky, care susutinea ca adevarata traditie se regaseste doar in Asia. Astazi ideile hermetice stau la baza riturilor de perfectionare, precum si la originea tuturor ordinelor rozicruciene.