0
Publicat in ianuarie 16, 2011 de Oreste Teodorescu in Ezoterism
 
 

Cadru general



In evolutia sa de la o societate initiatica pana la asocierea libera a oamenilor de bune moravuri, Masoneria cunoaste cel putin trei directii de dezvoltare, oarecum independente si, nu de putine ori aflate, paradoxal,pentru o fratie universala, in opozitie!
Foarte schematic, am putea afirma ca exista:
Masoneria esoterica, oculta, spiritualista.
Masoneria Deista (regulara)
Masoneria laica.

In ciuda diferentelor conceptuale, Francmasoneria este structurata uniform in Loje Albastre (primele trei grade) si in Loji de Perfectiune (Rituri). Diferentele de abordare si evidentele dihotomii dintre frati apar chiar de la interpretarea originii aparitiei breslei Zidarilor Liberi, si aici putem vorbi despre doua curente de gandire fundamental opuse:

a). Evolutia Fraternitatii din Sumer, trecand prin Scoliile Misteriilor din Egipt, Grecia Antica, Iudeea, Fratia Eseniana, Cavaleri Templieri, Rosicrucieni, Alchimisti pana la Francmasoneria speculativa. Aceasta este filosofia gradelor inalte ale diferitele Rituri de perfectionare ( Scotian Antic si Acceptat, York, Memphis Misraim, Scotian Rectificat, Suedez, Swedemborg, Alesi Coen, Zinnendorff etc).

b). Aparitia Francmasoneriei speculative, la Londra, in 1717, prin trecerea de la breasla oparativa (constructorii de catedrale gotice) la atelierele filosofice, sau speculative, prin infiintarea U.G.L.E. (Marea Loja Mama a Lumii).

In istoria formarii si dezvoltarii Fraternitatii apar atat evenimente luminoase, de progres, emancipare, eliberare si elevare spirituala si materiala, dar si zone umbroase, si chiar uneori intunecate, cum ar fi, de exemplu imixtiunea Iluminatilor din Bavaria si penetrarea lojelor, apartitia naturalismului, matrialismului si promovarea in lume a ideilor marxiste care au facut posibila aparitia sistemelor totalitare ( comunism, autoritarism etc.)
Asadar, o lucrare obiectiva despre Francmasonerie trebuie sa cuprinda si pozitionarile care contesta, acuza si suspecteaza aceasta societate discreta, cu ritualuri si ceremonii secrete si cu idealuri, obiective si directii de actiune atat in planul vertical: gnoza si reintegrare in Lumea Perfecta, construirea Templului lui Dumnezeu pe pamant, elevare si accedere catre Planurile Superioare prin Initiere, dar si miscarile socio-politice: revolutii, razboaie, oligarhii financiare, toate culminand cu tezele lui Adam Weishaupt despre Noua Ordine Mondiala. In paginile urmatoare, voi incerca sa recompun acest puzzle imens care formeaza doctrina, retorica si metoda de actiune a diferitelor obediente masonice, oferind profanilor cat mai multe informatii, dar nesuparand initiatii prin dezvaluiri legate de ritual, de semne si atingeri, parole de recunoastere si alte taine rezervate doar celor admisi in Templu. Fie ca se numesc societati initiatice sau secrete, asocierile intre persoane care au un set de principii si valori comune in numele carora membrii isi desavarsesc aspiratiile spirituale sau politice se distanteaza de „lumea profana” prin dobadandirea unei noi constiinte si o intelegere profunda , multiunghiulara a intrebarilor fundamentale: Cine suntem, de unde venim si incotro ne indreptam.