Publicat in aprilie 22, 2014 de Oreste Teodorescu in Blog
 
 

Cel mai mare har al omului liber este IMAGINATIA

Imagination-1
Imagination-1

Termenul provine din latinescul „Imago Dei“, adica Imaginea lui Dumnezeu.

Asadar avem pe Dumnezeu care: “Dumnezeu a făcut pe om după chipul Său, l-a făcut după chipul lui Dumnezeu; parte bărbătească şi parte femeiască i-a făcut”. Facerea 5:1., si noi suntem asa cum este scris in Faptele Apostolilor: “Căci în El avem viaţa, mişcarea şi fiinţa.” Din aceasta clipa, Dumnezeu apare cu chip si forma si tot omul poate sa-l imaginezeze, el este ca noi, dar cum? Asa cum l-au imaginat da Vinci sau Rafael sau Titzian sau Rubens sau iconografia occidentala sau cea Ortodoxa. Care este Imago Dei? Simplu, fiecare cu a lui, fiecare cu imaginea care si-a creat-o sau imprumutat-o, fiecare dupa cum si-L imagineaza.Imaginatia este unul din putinele lucruri care te indentifica individual, un fel de amprenta psihologica, asemanatoare amprentei digitale.

Bineinteles ca exista un imaginar comun, ca exista influente genetice, etnice, culturale, religioase. Sentimentul de dragoste, tandrete si apropiere sunt bazate pe imaginarul comun intre doua fiinte. Pe de-o parte, imaginatia este dependenta de sensorialul, dar si de memorie. Imaginatia este exuberantă, irezistibilă şi nearticulată în copilărie, devine structurată, persistentă, optimista în adolescenţă, productivă şi instrumentală în tinereţe,dar poate denatura intr-una amara si rigidă, la vârstele inaintate

Imaginatia poate fi . constienta sau inconstienta, este dependenta de gandire, dar nu este gandire. Desi ambele sunt procese menatle se diferentiaza prin reguli, limite si canoane. In timp ce gandirea trebuie sa fie compatibila cu normele impuse realitatii majoritatii, pentru a putea fi confirmata social, imaginatia nu este constransa de nici o limita, ea putand purta omul atat pe taramaul obiectivitatii cat si pe domeniile magicului si fantasticului. O alta definitie a imaginatiei ar putea fi:”Esenta stocului memorat de om parcurgand viata, impreuna cu visele, aspiratiile si dorintele lui, in care imagini, idei, cunoştinţe sunt combinate pentru a genera noi imagini, idei, concepţii. Imaginea este “condimentata” cu materiale din cele mai profunde zone ale inconştientului, supunându-le în timpul visului la combinări şi transformări dintre cele mai variate.