Publicat in februarie 25, 2015 de Oreste Teodorescu in Politikon
 
 

Crima organizata si distrugerea flotei maritime civile a Romaniei


Pentru a intelege pe deplin si la adevarata ei valoare istoria noastra recenta, este obligatoriu sa stim cum ne-a fost devalizata tara cu ajutorul, complicitatea si premeditarea unor inalti functionari ai statului.

La inceputul anilor 90, detineam 345 de nave administrate de Navrom, Uzinimportexport si Intreprinderea de Pescuit Oceanic. Profitand de haosul impus de schimbarea puterii, niste ticalosi ajunsi in pozitii cheie s-au organizat intr-o grupare criminala hotarata sa praduiasca o considerabila avere nationala.Mecanismul a fost urmatorul:

  • Incredintarea managementului unor firme sau cetateni straini despre care nu existau suficiente referinte si garantii
  • Inchirierea navelor (bare-boat) unor companii fara a avea date depre bonitatea lor
  • Neurmarirea incasarii pentru navele inchiriate
  • Initierea si acceptarea de credite contractate prin gajarea navelor
  • Folosirea frauduloasa a sumelor destinate reparatiilor si modernizarilor navelor, in cuantum de 350 milioane de dolari.

Voi incerca sa redau un tablou comprimat al jefuirii flotei comerciale a Romaniei.

  1. La compania Romana de Pescuit Oceanic, noul management a hotarat contractarea unui imprumut de 5.750.000 dolari, garantand cu trei nave din patrimoniul companiei. Statul a fost prejudiciat cu 2,3 milioane de dolari.
  2. Intre 1993-1994 compania Romline SA Constanta a incredintat managementul a trei nave unei companii straine, care nici macar nu era inregistrata la Registrul Comertului. Prejudiciu: 3,6 milioane dolari.
  3. Compania Petromin a vandut intre 1990-1992, la fier vechi, 24 de nave, desi majoritatea erau in stare de functionare. In 1996, Petromin a infiintat zece companii subsidiare, fiecare cu un capital subscris de 10.000 de dolari cu actiuni la purtator. In proprietatea acestora au intrat 36 de nave si un tanc petrolier. In scurt timp, statul a fost prejudiciat cu 11.323.659 dolari.

Pana in 1997, flota maritima civila a Romaniei a fost pusa pe butuci si in mod paradoxal, nici pana astazi nu a fost gasit si condamnat definitiv vreun mare grangur politic. Insusi cel suspectat ca fiind principalul vinovat de instrainarea frauduloasa a navelor romanesti a fost timp de doua mandate presedintele Romaniei.