Publicat in aprilie 20, 2012 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

Dansul energiilor in cosmogonia chineza


Teoria Yin-Yang s-a cristalizat in timpul dinastiilor Yin si Zhou ( aprox.sec XVI-221 i.Hr) . Conceptul Yin-Yang a fost mentionat pentru prima oara in Tratatul transformarilor: “Yin-Yang reflecta toate formele si caracteristicile existente in univers” Dumnezeu este dincolo de aceste energii polarizate fiind, totodata si unitatea lor (Taiji). Cele doua energii atunci cand se intalnasc si formeaza taiji-ul: “Reprezinta principiul Cerului si al Pamantului, marea structura a orice exista, parintii schimbarii, radacina si inceputul vietii si al mortii”. Intreaga structura energetica a universului este duala find modelata de cele doua energii fundamentale. Chinezii inteleg totul prin interpretarea celor doua aspecte existentiale: O zi lumina (zi si noapte), o fiinta (mascul si femela), dinamica (miscare si repaos), cald-rece, lumina-intuneric, nastere-moarte, exterior-interior etc. Odata generata existenta energetica, ea nu se mai opreste ci se transforma neincetat. Existenta nu este altceva decat o continua alchimizare. Intelepciunea universala se naste atunci cand omul sesizeaza modul in care se succed diferitele stari, iar el nu se mai incapataneaza sa le mentina! Nu putem ramane nici macar o fractiune de secunda in stagnare. Energia circula, nu sta! 

Teoria cuplului primordial (Yin-Yang) postuleaza ca natura de baza a Yinului este asemenea apei, iar cea a Yangului asemanatoare focului. Asadar, putem intelege ca Duhul lui Dumnezeu plutind deasupra apelor (Yin) le-a insufletit (aducand Yang). In crestinism, Ioan Botezatorul ne boteaza cu apa, iar Hristos, cu foc! Cu alte cuvinte, viata poate fi asemanata cu o apa (energia) care fierbe intr-un cazan (trupul). Sufletul este focul care incalzeste apa sau Yangul din Yin, evident, trecerea in realitatea din afara trupului (moartea) nu este altceva decat Yinul din Yang…
-va urma-