Publicat in februarie 28, 2012 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

Initiere si ritual in cautarea spiritualitatii


Transmiterea secretelor spirituale s-a facut din totdeauna in doua moduri: initieri publice si initieri secrete.Inca din negura timpurilor ancestrale, riturile de trecere marcheaza mutatia brusca de la copilarie la varsta adulta. Tinerii sunt supusi unor ceremonii publice marcate de dramatism (tatuaje, mutilari ritualice,etc.) survenite dupa un post alimentar sever. Nauciti si speriati, aflati intr-o stare aproape hipnotica, tinerii primesc credintele fundamenatle ale tribului. Dupa initierea brutala, ei sunt apoi primiti cu bucurie in randul adultilor si primesc privilegiile omului matur. In unele triburi ei chiar participa la prima noapte de dragoste, fumeaza plante halucinogene si isi intemiaza propria familie. Initierea secreta presupune transmiterea unor abilitati si cunostinte operative.Exista confrerii ale vrajitorilor si vracilor care dobandesc cunoasterea magica a fenomenelor naturale si supranaturale, prin riualuri secrete, in care samanul isi alege un discipol pe care il initiaza prin ceremonii adeseori sangeroase si pline de incercari psiho-fizice. Asa cum scrie si Petru Culianu, religiile si-au extras  predicatele fundamentale din shamansimul initial. Poate cea mai hermetica dintre ele este religia egipteana.  In Egiptul antic templul avea o functie deosebita fata de ulterioarele lacase de cult. Cei care nu faceau parte din sacerdotiu nu aveau acces in sanctuarul zeului sau al zeitei, spatiu destinat exclusiv preotilor. Multimea putea patrunde pentru a lasa ofrande divinitatilor doar in hipostila, curtea coloanelor. Incaperea urmatoare, sanctuarul era un spatiu destinat doar colegiilor sacerdotale, singurele depozitare ale simbolurilor, doctrinelor si riturilor. Aici se desfasura un ritual de initiere a preotului in mistere, pornind de la un mit central: Osiris, ale carui moarte si inviere simbolizau cadenta si ritmul anotimpurilor. Osiris, are un caracter bivalent, este zeu, dar si om, iar sotia care era intr-un mod simbolic si sora sa, Isis reprezenta zeita cu toate aspectele feminine din natura si univers. Dusmanul unitatii primordiale dintre Osiris si Isis, cuplu primordial asemenea lui Adam si Eva, este Seth, tot un membru al familiei. Sacrificiul pe care Osiris il face consimtind sa fie rupt in bucati de catre Seth il glorifica pe om transformandu-l in zeu (adica dobandeste accesul unei cunoasteri extinse, stapanind misterele si supunand fortele dinamice) Isis prin capacitatile ei magice il invie pe Osiris simbolizand trinitatea primordiala a fiintei. Viata-Moarte-Renastere. Initiatul invata ca dupa moarte omul putea deveni un alt Osiris dobandind viata vesnica. Insa el nu trebuia sa astepte moartea naturala, ci intrand in procesul initierii el experimenta o „moarte” simbolica ucigand in el patima umana si trezindu-si esenta divina. A muri pentru a renaste, aceasta este lectia lui Osiris. Initierea suprema in marile mistere era dobandirea cunoasterii zeului-mintii universale Hermes Mercurius Trismegistus, care il invata pe candidat ca in el se afla scanteia Divina, ascunsa de patimile umane intretinute de Seth. Odata dobandita cunoasterea adevarului care ne uneste pe toti intr-o mare fraternitate sub acelasi cer si pe acelasi pamant, initiatului ii revenea misiunea de a armoniza existenta individului cu sursa, a poporului cu legea si a umanitatii cu Providenta.