Publicat in aprilie 9, 2012 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

Kabbalah: o viziune evreiasca asupra Creatiei



In limba ebraica, termenul kabbalah desemneaza actiunea de a primi. Omul primeste, asadar cunoasterea Creatiei si a Creatorului de la Dumnezeu, apoi prin traditie, prin mostenire dintr-o generatie la alta, de la un neam la altul. Influentele majore ale acestui modul de gandire, eminamente iudaic, dar cu zone de corespondenta evidenta cu ezoterismul gnostic crestin sau sufismul islamic, au amprentat, de la inceputul secolului al XVI-lea pana spre sfarsitului secolului al XVII-lea, teologia, filosofia, stiintele naturale, medicina si politica. Pilonii gandirii medievale europene au fost adanc influentati de predicatele acestei admirabile doctrine. Cornelius Agrippa, Paracelsus, Pico della Miarndola, Robert Fludd, Jhon Dee, Iacob Boehme si altii au postulat, sistematizat si analizat hermetismul gandirii iudaice, suprapunand elementele de ortodoxie crestina, dezvaluind intregii umanitati: “Planul lui Dumnezeu asupra Universului si a Creatiei sale, vazute si nevazute, avand omul ca un prototip al reflexiei Sale in chip si asemanare, precum si redobandirea splendorii initiale a lui Adam, de dinainte de cadere.” ( Eliphas Levi: Misterele Kabbalei). Totodata, Kabbala dezvaluie transfigurarea omului de la cunoastere la viata, ea mai fiind cunoscuta si ca Doctrina Arborelui Vietii. Desi in Kabbala descoperim un sistem complet al ideilor si lucrurilor de ordin moral si spiritual, ea nu este nici teologie, nici religie si nici macar o filosofie, intrucat nu se sprijina pe autoritate, pe inspiratie sau pe ratiune. Adeptii cei mai inflacarati ai Kabbalei considera ca aceasta doctrina a fost dezvaluita umanitatii de catre ingeri. Dupa caderea in pacatul cunoasterii Binelui si Raului, urmata de Moarte, omul primordial s-a vazut deconectat de planul Divin si gonit de la Arborle Vietii. Din marea Sa Dragoste fata de om, Dumenzeu i-a trimis pe Arhangheli sa-i invete pe oameni metoda de “a-si recastiga puritatea si fericirea initiala” ( Reuchlin: De Arte cabalistica). O alta categorie de exegeti considera ca Moise, legislatorul si formatorul poporului evreu, a primit direct de la Dumenzeu, pe muntele Sinai stiinta reconectarii la Nemurire, numita Kabbalah. Ulterior, el ar fi facut-o cunoscuta celor 70 de batrani care constituiau consiliu inteleptilor. “Moise a procedat in asa fel incat acest mesaj al lui Dumnezeu pentru Adam cel rechemat sa fie cunoscut din om in om pe cale orala, pana cand Ezdra va primi porunca de-al asterne in scris, odata cu Legea » (Pico della Mirandola: Apologia J. Pici Mirandolani, Concordiae comitis).
-va urma-