Publicat in noiembrie 1, 2012 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

O viziune indiana asupra lumii si a universului (2)


Odata cu aparitia Upanisadelor (sec VII-V i.Hr), in gandirea hindusa se face tranzitia catre invocarea zeilor interiori. „Hinduismul era denumit de adeptii sai,Sanatana Dharma, religie eterna, intrucat spiritul zeilor hindusi este vesnic, precum cautarea adevarului; zeii provin din Nirvana, aceatsa stare de completa libertate, de adevar, de divinitate„, scrie Stefan Masu in excelenta sa lucrare: Marele Arhitect al Universului. Asadar, Vedele puneau accentul pe sacrificiu, in schimb Upanisadele se concentreaza asupra meditatiei si auto-cunoasterii.  Intraga Creatie  a tuturor lumilor, porneste, in gandirea indiana, de la Brahma-Visnu-Shiva. Aceasta trinamurti reprezinta ingemanarea permanenta a celor trei energii fundamentale:

  • Brahma: esenta tuturor cunostintelor
  • Visnu: echilibrul universal
  • Shiva: moartea, destructurarea materiei.

In cateva cuvinte, cosmogonia hindusa poate fi rezumata astfel: la inceput, din apele primordiale, a aparut un Ou de Foc. Prin divziune, din acesta s-au nascut cerurile si pamanturile. Brahma, dupa ce a zamislit lumea energetica si a impreunat-o cu universul material, l-a alcatuit pe Purusha, Omul Cosmic. Brahma si Purusha raman intr-o permanenta relatie sacra. Indienii cred in ubicuitatea si materializarea lui Dumnezeu pe pamant. Brahma, prin Visnu, componenta creatoare a trinitatii are zece intrupari, dintre care noua s-au produs deja, ultima fiind Buddha Siddharta. Asemeni lui Hristos din crestinism, Brahma se pogoara in trup pentru a le arata oamenilor calea mantuirii si pentru a-i intari impotriva uneltirilor demonice. A zecea intrupare brahmanica reprezinta incheierea unui Mare Ciclu Cosmic. Cand se va produce, copilul sfant va purta numele de Kalki, care inseamna judecator, si va restaura ordinea divina pe pamant, pedepsind raul si mantuind pe cei credinciosi.

Hindusii cred ca un ciclu cosmic in care Brahma se intrupeaza de zece ori cunoaste patru varste: de aur, de argint, de bronz si de fier.  Astazi, conform teologiei indiene, ne aflam la sfarsitul Kali Yuga (varsta intunericului, ignorantei si a mortii) si ca urmeaza ultima intrupare brahmanica, apoi anuntarea urmatorului  mare ciclul cosmic, care va incepe cu Satya Yuga (varsta copilariei spirituale si inaltei cunoasteri dumnezeiesti)