Publicat in septembrie 30, 2012 de Oreste Teodorescu in Politikon
 
 

Ce tehnica de manipulare foloseste Diaconescu in cazul Oltchim?


Fara falsa modestie, am scris in cartea Demonii puterii in democratie despre diferitele tehnici de manipulare si, macar din aceasta perspectiva nu pot privi neutru prestatia lui Dan Diaconescu in scenariul privatizarii combinatului valcean. Tehnica utilizata a la carte se numeste in limbajul de specialitate: Falsa ofera! Ea se poate defini asa: cineva face o ofertă tentantă pentru cealalta parte implicata in contract, pentru a se elimina concurenţa şi a-l motiva în relaţia cu manipulatorul. Apoi se reduce din oferta iniţială, pe diferite motive plauzibile şi, după ce îi se reduc victimei (manipulatului) opţiunile, începe targuiala pentru a-l face să accepte noua ofertă, mult mai modestă. Exact ce a facut, zilele acestea DD si nu mai amintesc detaliile, ca a vuit intreaga presa.

Si pentru a ne familiariza cat mai bine cu metodologia celui mai istet gazetar al generatie sale sa ne amintim putin ce este manipularea…Doi mari specilisti, R.V.Joule şi J.L.Beauvois in Tratat de manipulare dau urmatoarea definitie: “O actiune de a determina un actor social (persoana, grup, colectivitate) să gandească şi să acţioneze într-un mod compatibil cu interesele iniţiatorului, si nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsionează intenţionat adevărul, lasand insă impresia libertatii de gandire şi de decizie.” Spre deosebire de convingerea rationala, manipularea nu este preocupata de intelegerea corecta si profunda a situatiei ci urmareste inocularea unei înţelegeri convenabile, recurgându-se atât la inducerea în eroare cu argumente falsificate, iar apelul vizeaza cu precadere palierele non-raţionale. Se ramarca si o alta diferentiere fata de argumentatia corecta: intenţiile reale ale celui care transmite mesajul (manipulatorul) rămân insesizabile primitorului acestuia (tinta manipularii).