Publicat in noiembrie 2, 2012 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

O viziune chineza asupra lumii


Fundamentul mitologiei si misticii chineze il constituie cultul mortilor. Spre deosebire de alte culturi, aici este vorba despre importanta stramosilor ca „sursa de putere magico-religioasa; misterul conjunctiei contrariilor, credinta care anticipa intru catva ideea de unitate/totalitate a Vietii Cosmice, dominata in epocile ulterioare„. (Mircea Eliade: Istoria credintelor si ideilor religioase). Vechii chinezi si-au imaginat creatia astfel: la inceput a fost un Ou in care se afla un Om. Spargandu-se, partea de sus a Oului a format Cerul, iar partea de jos, Pamantul. Intre Cer si Pamant a inceput sa se dezvolte Omul Pan Ku. Acesta a crescut si s-a dezvoltat timp de 18.000 de ani ajungand cu crestetul capului pana la soare, iar cu bratele intinse sa acopere orizontul. Din respiratia lui Pan Ku au aparut vanturile si norii, vocea lui era tunetul. Dupa ce a murit, ochiul sau stang a devenit Soarele, iar dreptul, Luna. Din parul si mustatile sale s-au nascut stelele, iar din transpiratia sa au aparut ploile. Din parazitii care misunau prin corpul lui Pan Ku au aparut oamenii. Este foarte interesanta corespodenta dintre Pan Ku si Adam, care apare descris in manuscrisele copte si siriace ca avand o inaltime de la Pamant la Cer si care tinea in maini soarele si luna…

In China apare pentru prima oara Teoria Energetica a Universului prin permanentul dans al energiilor contrare Yang (energie masculina, impara, activa si luminoasa) si Yin (energie feminina, para, pasiva si intunecoasa). Structura  fizica a acestui primordial univers energetic este alcatuita din cinci elemente: apa, lemn, foc, pamant si metal. Acestea sunt in permanenta corespondenta cu anotimpurile si planetele.

Este important sa intelegem, ca in gandirea chineza, cosmosul este un organism viu, ordonat si armonios, guvernat de Shang Ti, care inseamna Stapanul Cerului. Acest omolog al lui Dumnezeu din credintele semito-europene, nu apare niciodata in persoana ci insufla intelepciune si cunoastere tuturor oamenilor care respecta Cerurile si Pamantul ca pe propriul lor corp. In traditia imperiala, conducatorii se aflau intr-o permanenta comunicare cu Shang Ti.  Cerul (T’ien) aduce binecuvantare si recolte  bogate oamenilo virtuosi si calamitati naturale celor care tulbura Armonia dintre Cer si Pamant. Sa nu uitam ca omul este desenat ideogramic ca o punte de legatura intre cer (yang) si pamant (yin).