0
Publicat in aprilie 29, 2011 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

Importanta cuvantului scris


Grecii adapteaza alfabetul fenician, in jurul anului 800 i.Hr. adaugandu-i vocale. Prin extinderea influentei lor si mai ales prin dezvoltarea expeditiilor comerciale si militare, grecii influenteaza alfabetul latin, care este folosit si astazi. In prima faza de dezvoltare, si scrierea araba s-a aflat sub mostenirea feniciana, insa la mijlocul sec. al VI-lea d.Hr a aparut un concept nou, care se pastreaza nealterat pana in zilele noastre. Coranul, scris in araba in 650 d.Hr, este raspandit in toata lumea impunand civilizatia islamica. Scrierea ideogramica a fost inventata de chinezi in perioada 2000-1500 i.Hr, a fost simplificata intre anii 200 i.Hr si 200 d.Hr, de atunci ramanand aproape neschimbata. Chinezii folosesc 214 semne, din a caror combinare rezulta caracterele silabice care reprezinta cuvinte intregi. Prin scriere, si mai ales prin raspandirea alfabetelor, scrierile sacre au ajuns pana la oamenii simplii, iar prin expansiuni si calatorii, zeii locali au devenit universali prin adaptarea textelor. Poate cel mai pertinent exemplu de universalizare a conceptelor religioase il ofera evreii . Parintele acestui popor, Avraam a plecat din orasul mesopotanian Ur, ajungand in Iudeea prin sec. XX i.Hr. Cateva secole mai tarziu, regele babilonian Nabucodonosor a cucerit Ierusalimul, a distrus primul templu, ucigand preotii. Prizonierii dusi in Babilon si-au folosit textele sacre pentru a crea o noua religie. Caracterul itinerant al evreilor a condus la ideea universalitatii lui Dumnezeu, care isi veghea credinciosii oriunde meregeau acestia, nemaiavand un salas fix, asemeni divinitatilor locale. Asa apare conceptul Dumnezeului interior care isi are templul in trupurile fiecaruia dintre credinciosi. Sunt cel putin doua teorii asupra culturii scrise. Prima, numita si teoria difuzionista postuleaza ca exista o traditie unica, care se adapteaza in fiecare generatie si ca baza s-ar fi aflat undeva in Sumer. A doua teorie sustine ca civilizatia apare simultan in mai multe locuri, in fiecare regiune luand nastere cate o cultura si ca ele se aseamana fiind inspirate oamenilor de zei. Erick von Daniken, Robert Charroux,gen.Emil Strainu si Pavel Corut i-ar numi pe acesti zei: extraterestrii colonizatori. In cartea Black Athena: The Afroasiatic Roots of Classical Civilization, Martin Bernal scrie: „influentele egiptene si feniciene au avut un rol insemnat in formarea culturii grecesti, iar reflexele gandirii sumeriene au influentat hotarator doctrinele iudaice„!
-va urma-