Publicat in septembrie 21, 2012 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

Ierarhiile ingeresti (I)


Intr-un inteles general, ingerii sunt fiinte spiritule, superioare oamenilor, personale si marginite, iar in terminologie le confera sensul de vestitor, trimis, sol, protector. Aceasta superioritate fata de om se manifesta in planul constiintei si al dinamicii manifestarii, caci in potential, omul unit cu Hristos, redobandindu-si „chipul si asemanarea” se va situa peste ierarhiile ceresti. Pavel le spune corintenilor: „oare ati uitat ca vine o vreme cand omul ii va judeca pe ingeri?„. Desi sunt fiinte multidimensionale, hiperspatiale si non-materiale, in Biblie gasim multe referiri la apritia lor pe pamant sub forma unor barbati tineri. Intr-un plan simbolic, aripile sugereaza capacitatea materializarii-dematerializarii si vitezei. Referirile la numarul lor difera de la legiuni, mii de mii, legiuni, miriade, multime de oaste, Ostirea lui Dumnezeu. Sf. Ioan Gura de Aur vorbeste despre: „popoare infinite de puteri netrupesti„.Exegezele care tin cont de multidimensionalitatea spatiului ierarhizeaza ordinile ingeresti in functie de gradul de constiinta si a numarului de dimensiuni in care se exprima.Hindusii sugereaza aceste capacitati angelice in figuri cu multe maini si picioare, cu multe chipuri, iar in Biblie sunt numiti: „fiinte pline de ochi„. Din miturile, legendele si descrierile sfintilor si proorocilor „rapiti in duh” aflam ca in functie de gradul de perfectiune, ingerii se manifesta in 12 dimensiuni si apartin diferitelor ordine. Sf. Dionisie Areopagitul ii imparte in noua cete, grupate in trei ordine: primar (heruvim, serafim tron), secundar (putere, stapanire, domnie) si tertiar (principat, arhanghel, inger). Intr-un sens evolutiv, constiinta porneste de la o a patra triada (om, animal, planta).

-va urma-