Publicat in decembrie 18, 2013 de Oreste Teodorescu in Blog
 
 

Manipularea de la televizor


Din ce in ce mai fascinat de spectacolul mediatic oferit zilele acestea, gasesc o buna oportunitate de a prezenta metodologia de manipulare, la care recurg, fara sa se abata de la manual, niste intoxicatori ai spatiului public, numiti pe nedrept jurnalisti sau analisti politici…

Iata ce spune un clasic al domeniului, Christian Wright in celebra sa lucrare: Manipularea prin intermediul televiziunii: 

 „Comunicarea de masă este orientata catre audienţe largi, eterogene, care nu sunt cunoscute de catre comunicator; mesajele sunt transmise in mod public şi sunt calculate astfel încat să ajunga repede la public. Informatia bruta, este, ca intr-un laborator, modificata etapizat incepand cu reporterul, continunand cu redactorul, care o slefuieste in conformitate cu decizia redactorului sef, care la randul sau, urmeaza linia impusa de director. Acesta din urma se afla exclusiv in slujba patronului sau”. Oare de unde s-or fi inspirat d’alde Vantu, Patriciu, Voiculescu, mai nou Ghita?

  • Mass-media reprezinta “Totalitatea mijloacelor tehnice de comunicare în masa a informaţiilor (radio, televiziune, cinematograf, publicatii, internet etc.)”.
  • Manipularea presupune „antrenarea, prin mijloace de influenţare psihica, a unui grup uman, o comunitate sau o masa de oameni la acţiuni al caror scop aparţine unei voinţe straine de interesele lor.”
  • Persuasiunea reprezinta „acţiunea, darul sau puterea de a convinge pe cineva sa creada, sa gandească sau sa faca un anumit lucru.”
  • Dezinformarea presupune inducerea în eroare cu o informaţie falsa.
  • Intoxicarea presupune „influenţarea in mod insidios a spiritelor pentru a le face sensibile la propaganda, a demoraliza sau a deruta prin difuzarea de ştiri false.
  • Capacitatea de acoperire reprezintă un factor important, deoarece potrivit datelor oferite de Comisia Naţionala de Statistica, televizorul este în România unul dintre bunurile cele mai dorite de către populaţie.
  • Impactul mesajului audiovizual este foarte mare deoarece are un atu major: imaginea. „Asocierea tuturor caracteristicilor menţionate produc un mesaj audiovizual de tip spectacol care acţionează nu numai asupra capacitatii umane de a afla şi inţelege raţional, ci mai ales, asupra palierului afectiv, starnind o gama largă de sentimente si emotii.