Publicat in martie 13, 2012 de Oreste Teodorescu in Spiritualitate
 
 

Esoterismul islamic


Coranul, inca de la aparitia sa a impartit lumea musulmana in cel putin trei mari categorii: misticii, ereticii si ortodocsii. Primul grup de exegeti ai revelatiilor lui Mohamed, sufistii, au dezvoltat societati secrete, bazate pe trepte ale initierii, prin intelegerea profunda a perceptelor sutrelor din Coran. Acestia s-au grupat, cu  precadere, in Africa de Nord. Maestrul absolut este seicul, care isi are sediul, de obicei pe langa mormantul intemeietorului ordinului. El ii calauzeste pe mokademi, care pleaca prin lume pentru a duce initierea (uerdi), tuturor care simt in ei chemarea lui Allah. Unul dintre scopurile grupurilor de sufisti este: „Afiliatii trebuie sa se straduiasca sa respecte tarika-calea care ii duce, pe etape, la perfectiune, gratie regulilor, practicilor, formulelor si semnelor specifice fiecarei congregatii.” Initiatii constituie Ahl-es-Seleselat (clanul lantului). Prima veriga este arhanghelul Gabriel, acelasi care i-a revelat profetului stiinta adevarului, a doua veriga este fondatorul ordinului, continuind cu toti conducatorii pana in ziua de azi. Uneori, congregatiile pot primi cunoasterea directa a lantului traditiei in urma revelatiei directe a lui Sidi-el-Kadir, profetul Ilie, care asemenea lui Idris (Enoh) a ajuns nemuritor! O alta grupare initiatica are un caracter eretic, fiind infiintata in urma unei schizme. In 863, iranianul Abdalah, fiul lui Maimun, pune in Siria bazele doctrinare ale ismailenilor. Ei adauga fata de Coran, un al saptelea profet al cuvantului: Adam, Noe, Abraham, Moise, Iisus, Mahomed si Ismail, fiul lui Jafar, „stapanul timpului”, sau „capetenia vremurilor”.Initierea se intinde de-alungul a sapte grade succesive ( sau chiar noua la alte grupari ismaelite). Nucleul de forta al ismaelitilor se afla si azi in Pakistan, unde Agha Khan detine puterea spiritului si a timpului.Din acest trunchi s-au nascut ulterior trei directii initiatice foarte influente in intreaga lume musulmana si nu numai. Asasinii. Numiti initial assacini (paznici ai pamantului sfant) si nu, hashishini (consumatori de hasis), cum eronat au mai fost studiati. Intemeietorul acestui ordin initiatic legendar a fost persanul Hassan-ben-Sabbah, care se considera ultimul imam al ismailenilor de la Rasarit. Cunoascut ca Batranul de pe Munte, acesta a reusit sa impuna in Iran si Siria ordine ale asasinilor foarte puternice structurata ierarhic pe palierul a sapte grade. Esoterismul lor se baza pe unitatea lumii pamantesti cu lumea divina si atribuiau suveranitatii efemere sprijinul guvernatorilor ceresti, in frunte cu mediatorul sfant, Arhanghelul Gabriel, cel care l-a initiat pe Mahomed, transformandu-l in profetul coranului. Druzii. Ramura ismaeleana initiata de catre egipteanul Hakem si iranianul Hamza aveau ca punct de pornire in elevarea lor interioara, „Cartea Intelepciunii” (Kitab-al- Hikmet): „Dumnezeu este unul; El s-a aratat oamenilor in diferite randuri intrupandu-se in diferite cicluri evolutive ale pamantului”.Conform credintelor lor, ultima aparitie a Domnului a fost in persoana lui Hakem Biamr Allah, care nu a murit niciodata ci a disparut tocmai pentru a pune la incercarea credinta adeptilor sai si se va intoarce in toata Gloria pentru a conduce Regatul lui Dumnezeu pe intreg pamantul. Numarul oamenilor este mereu acelasi, ceea ce inseamna ca sufletele se incarneaza de-a lungul existentelor temporale pentru a urca sau cobori in incercarea de a se desavarsi asemeni Creatorului. Druzii se impart in: Jakilii ( razboinicii) Akilii (cei vechi), singurii acceptati sa desluseasca marile mistere. Pentru a ajunge akil, candidatul trebuia sa reziste tentatiei unei mese copioasa, sa nu bea apa, dupa trei zile petrecute in desert, si sa poata rezista o noapte intraga farmecelor unei cadane. Doar asa isi putea dovedi taria spiritului care invinge ori ce patima omeneasca. Ansariehii, sau nosairisii numiti uneori si alauiti si-au concentrat gruparea in muntii Libanului. Credinciosi unui singur Dumnezeu, ei ii initiau pe adepti in mistere invatandu-i ca Allah s-a intrupat de sapte ori in persoanele: Abel, Seth, Iosif, Joshua, Asaf, Simon (Cefas) si Ali. Tributari credintei in reincarnare, ei spuneau ca spiritele cele mai elevate ajung stelele si sorii. Dumnezeu se ascunde in imparatia Luminii, dar isi dezvaluie intentile cu ajutorul vinului, pe care ansariehii il considerau „slujitorul luminii”.